19 Δεκ 2014

«Δυονομασία και η Ακριαροσίτσα: τα ταξιδάκια μιας σαρανταποδαρούσας στη χώρα της γραμματικής»

ΔΥΟ ΝΕΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΥΛΙΚΑ ΓΙΑ ΜΙΑ ΠΙΟ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΠΡΟΣΧΟΛΙΚΗΣ ΗΛΙΚΙΑΣ
Δύο νέα εκπαιδευτικά υλικά που μπαίνουν ενεργά στον χώρο της γλωσσικής διδασκαλίας παρουσιάστηκαν την Τετάρτη σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Σπίτι του Πολιτισμού στο Ρέθυμνο.
Πρόκειται για τα έντυπα με τίτλο η «Δυονομασία και η Ακριαροσίτσα: τα ταξιδάκια μιας σαρανταποδαρούσας στη χώρα της γραμματικής» της Ευανθίας Συνώδη και της Μαρίνας Τζακώστα, τα οποία απευθύνονται σε γονείς και εκπαιδευτικούς παιδιών προσχολικής και πρώτης σχολικής ηλικίας από τεσσάρων έως οκτώ ετών με στόχο την καλλιέργεια της μορφολογικής μεταγλώσσας των παιδιών στο επίπεδο της σύνθεσης και παραγωγής νέων λέξεων, την ανάπτυξη στρατηγικών ενισχυτικών της διδασκαλίας και εκμάθησης κανόνων που διέπουν τη σύνθεση και παραγωγή λέξεων, την ενδυνάμωση και τον εμπλουτισμό του λεξιλογίου.
Επιπλέον, οι δύο ιστορίες συνοδεύονται από επεξηγηματικό οδηγό προς τους γονείς και τους εκπαιδευτικούς όπου αναπτύσσονται τα βασικά χαρακτηριστικά των διαδικασιών της σύνθεσης και παραγωγής λέξεων, διαγλωσσικά πορίσματα μελετών που αφορούν την κατάκτηση και εκμάθηση της σύνθεσης και παραγωγής λέξεων και σχετικές προτάσεις διδακτικής από το υλικό ενδεικτικών δραστηριοτήτων.
Οι επίκουρες καθηγήτριες του Παιδαγωγικού τμήματος προσχολικής εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Ευανθία Συνώδη και Μαρίνα Τζακώστα, με στόχο να περάσουν στα παιδιά προσχολικής ηλικίας τη γλώσσα και κυρίως τους κανόνες της ως ένα ευχάριστο αντικείμενο διδασκαλίας προχώρησαν στη δημιουργία των παραπάνω εντύπων που θα βοηθήσουν όχι μόνο τους εκπαιδευτικούς μέσα στις σχολικές αίθουσες αλλά και τους γονείς να λύσουν, το γρίφο, που πολλές φορές βλέπουν τα παιδιά σε ό,τι αφορά την εκμάθηση των κανόνων της σωστής διαχείρισης της γλώσσας που είναι τόσο απαραίτητη σε όλες τις εκφάνσεις της καθημερινότητας και της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η κ. Μαρίνα Τζακώστα μιλώντας στην Κρητική Επιθεώρηση για την ιδέα που «γέννησε» τις παραπάνω δημιουργίες ανέφερε: «Η ιδέα γεννήθηκε διότι βλέπαμε ότι υπάρχει ένα έλλειμμα στον τρόπο με τον οποίο διδάσκεται η γλώσσα στο σχολείο. Βλέπουμε ότι ενώ το αναλυτικό πρόγραμμα προωθεί μια ζωντανή διδασκαλία με παιγνιώδη τρόπο, βλέπουμε ότι η διδασκαλία της γλώσσας παραμένει συντηρητική.
Εν πολλοίς προκαλεί απέχθεια για τη γλώσσα στα παιδιά. Σκεφτήκαμε ότι επειδή η ιστορία είναι κάτι που αγαπούν πολύ τα παιδιά, μέσα από την ιστορία να δημιουργήσουμε δύο ιστορίες, όπου θα αναπτύξουμε στρατηγικές για τη διδασκαλία της σύνθεσης και της παραγωγής λέξεων που είναι δύο πολύ σημαντικές διαδικασίες και βοηθούν την ανάπτυξη του λεξιλογίου».
Από την πλευρά της η κ. Ευανθία Συνώδη ανέφερε: «Με τη συνάδελφο είχαμε ένα κοινό ενδιαφέρον για τη γλώσσα. Από γλωσσολογικές μελέτες με τις οποίες ασχολείται η κ. Τζακώστα και από έρευνες που γνώριζε είδε ότι υπάρχει ένα κενό όσον αφορά τη σύνθεση και την παραγωγή για τα μικρά παιδιά προσχολικής ηλικίας και σκεφτήκαμε να κάνουμε ένα εκπαιδευτικό υλικό για να μπορεί η νηπιαγωγός και να αξιολογεί σε τι επίπεδο βρίσκονται τα παιδιά αλλά και να δώσει στα παιδιά πληροφορίες και γνώσεις για αυτά τα φαινόμενα με έναν τρόπο πιο παιδοκεντρικό».
Τις παραπάνω ιστορίες «ξεδίπλωσαν» η Λέκτορας του Π.Τ.Δ.Ε του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Βιβή Θώμου, η Επίκουρη καθηγήτρια του Π.Τ.Π.Ε του Πανεπιστημίου Κρήτης κ. Μαρία Καραΐσκου, η νηπιαγωγός του Ελληνικου σχολείου στη Νυρεμβέργη κ. Δέσποινα Νικολάκη και η Μαρία Θεοδωρίδου, φοιτήτρια του Π.Τ.Π.Ε του Πανεπιστημίου Κρήτης και εικονογράφος των ιστοριών. Την παρουσίαση συντόνισε η κ. Αλεξία Διονυσοπούλου.

Ετικέτες

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα